Otak ----> Mulut

Brain or Mouth?

Mari aku jelaskan apa aku nak cakap nie. Bercakap perkara yang common dalam hidup semua orang. Purata kita cakap2 sehari 5000 perkataan. Dalam 5000 perkataan tu ada yang kita cakap dalam hati dan cakap dengan orang lain.

Tapi bukan semua yang kita cakap tu kita susun dalam kepala then baru kita cakap. Ada yang macam nie tapi kebanyakan semua cakap lepas. Benda nie nampak simple dan senang tapi setiap orang ada perasaan. Maksud aku ialah ape yang kita cakap tu mungkin menyakitkan hati orang walaupun benda yang kita tak sedar. Cakap2 dengan member pun kadang2 ade yang terasa hati padahal nak gurau2 je.

Kalau semua orang jenis open minded tiada masalah tapi kita hidup dalam dunia yang ada macam2 ragam manusia.Ada yang jenis narrow minded and easily offended and sensitive. Benda2 nie kene ambil kira dulu sebelum bercakap.It is easy if everyone has one thought only but we are human with alot of lack and different brains.

Tapi ada juga yang jenis berfikir dalam otak , ayat dah betul dah , sampai je masa nak cakap ayat2 tu semua jadi macam tunggang langgang. Macam bawah ni :





  
Kebanyakan orang yang lepas cakap nie sebenarnya jujur. Dia akan cakap something yang terlintas dalam fikiran dia dan maybe orang yang dengar cakap dia tu boleh terima dan cuba nak berubah. Better orang yang jujur dari orang yang hipokrit.Dalam hati cakap lain, kat mulut cakap lain. Bukan semua orang baik dan bukan semua orang jahat. Ada yang jenis suka buat jahat lepas tu tak mengaku macam baling batu sembunyi tangan.





Arnab aku selalu kena marah dengan arnab jiran sebelah sebab dia nie macam jenis suka cakap separuh.

Arnab Rumah Aku     : Aku nak tanya something nie dekat kau. Berhenti la buat benda tu.
Arnab Jiran Sebelah   : Haa, apa, cepat la tanya.
Arnab Rumah Aku     : Aku nak tanya something nie. Errr. Errrrr. Tak jadi la tanya.
Arnab Jiran Sebelah   : Kau nie dah kenapa? tadi nak tanya sangat. Lepas tu tak jadi . Apa masalah ko?
Arnab Rumah Aku     : Ala. Sorry la. Sorry sangat2.

Memang nampak benda remeh-temeh tapi tak pasal2 member tu marah dengan kita. Lain kali fikir dulu sebelum cakap. Fikir masa nak cakap dan berhenti separuh cakap memang akan kena sound la dengan orang lain.Ada beza antara orang yang cakap lepas dengan orang yang memang berniat nak kurang ajar. Kene tengok niat. Semua benda kene ada niat. So kesimpulannya, baik kita berfikir dahulu sebelum kita bercakap untuk mengelakkan dari buat orang lain kecil hati ngan kita. Tak baik woo buat orang sakit hati.



Arnab Mencicit ^_^


1 comment :

  1. kita ni pulak jenis yang susah nak bercakap..nak terus terang selalu susah..kadang2 tercakap..haha..berfikir2 lama dalam kepala dah susun ayat.last2 cakapnya sepatah dua..mesej tak sampai

    ReplyDelete